Kondenzovano mleko – Za koga je dobro, a za koga ne?

Kondenzovano mleko

Kondenzovano mleko, poznato i kao nezaslađeno kondenzovano mleko, oblik je koncentrovanog mleka.

To je mlečni proizvod koji se obično možete nači u supermarketu. Ipak, možda ćete se zapitati šta je to tačno i da li je zdravo?

Šta je kondenzovano mleko?

Kondenzovano mleko nastaje uklanjanjem oko 60% vode iz običnog mleka.

Zatim se homogenizuje – proces koji ravnomerno meša mlečnu mast u mleko, steriliše se kako bi se izbegao rast štetnih mikroorganizama i konzervira.

Ovo stvara koncentrovaniju verziju mleka koje ima gušću i kremastu konzistenciju i blago karamelizovanu boju i ukus.

Ipak, sa uklonjenom više od polovine sadržaja vode, njegov nutritivni sastav ostaje netaknut, što ga čini mlečnim proizvodom bogatim hranljivim materijama.

Štaviše, koncentracija mleka omogućava produženo čuvanje, što znači da produžava rok trajanja.

Kondenzovano mleko i zaslađeno kondenzovano mleko su dve vrste kondenzovanih mlečnih proizvoda. Zaslađeno kondenzovano mleko je slađe, jer sadrži dodani šećer.

Hranljive vrednosti

Međunarodno, nutritivni sastav kondenzovanog mleka reguliše „Codex Alimentarius“. U Sjedinjenim Državama to je regulisano „Zakonom o saveznim propisima“.

Prema „Zakonu o saveznim propisima“ evaporisano mleko bi trebalo da sadrži najmanje 6,5% mlečne masti, 16,5% čvrstih materija bez masti i 23% ukupnih čvrstih materija mleka.

Međutim, evaporisano mleko može se proizvesti od punomasnog mleka sa smanjenom masnoćom i bez masti.

Ispod je poređenje 1 šolje (240 ml) ovih sorti mleka i iste količine celog svežeg kravljeg mleka.

 KalorijeUgljeni HidratiŠećerProteiniMasti
Kondenzovano mleko33825g25g17g19g
Kondenzovano mleko sa smenjenim procentom masti23228g28g19g5g
Kondenzovano mleko bez masti19728g28g19g0.5g
Punomasno kravlje mleko14912g12g8g8g

Kao što vidite, sve tri vrste kondenzovanog mleka imaju veću koncentraciju hranljivih materija od svežeg kravljeg mleka, pa samim tim i više kalorija.

Uopšteno govoreći, oni imaju dvostruko više grama ugljenih hidrata, proteina i masti, osim redukovanih masti i sorti bez masti i veći sadržaj minerala.

Sve tri vrste kondenzovanog mleka imaju preko 50% dnevne vrednosti za kalcijum, 15% dnevnih vrednosti za magnezijum i 18% dnevnih vrednosti za cink. Dok sveže mleko ima 21%, 6%, odnosno 8%.

Iako je kalcijum potreban za zdrave kosti, magnezijum igra važnu ulogu u zdravlju:

  • mozga
  • srca
  • mišića

Cink je neophodan za pravilno:

  • varenje
  • rast
  • imunološku funkciju

Međutim, kada je u pitanju poređenje konenzovanog i zaslađenog kondenzovanog mleka, možda ćete pronaći značajnije razlike.

Samo 30 ml zaslađenog kondenzovanog mleka sadrži 122 kalorije, 3 grama proteina, 3 grama masti i 20 grama šećera. Skoro kao 1 šolja (240 ml) kondenzovanog mleka.

Da li je kondenzovano mleko zdravo?

Ispijanje kondenzovanog mleka može biti od koristi onima koji pokušavaju da dobiju na težini ili povećaju unos minerala.

Nedovoljna težina je faktor rizika za: infekciju, demenciju, pa čak i smrt. Ako pokušavate da se ugojite, želeli bi ste da to učinite na zdrav način, kako biste izbegli druge zdravstvene probleme povezane sa lošim navikama u ishrani.

Kondenzovano mleko može vam pomoći da zdravije dobijete težinu zbog visoke koncentracije hranljivih materija i nedostatka dodatog šećera. Upravo taj prekomerni šećer je povezan sa razvojem srčanih oboljenja i dijabetesom tipa 2 kada se konzumira prekomerno.

Osim što možete da ga pijete, možete ga koristiti i za pripremu raznih jela. To može biti: pire krompir, ovsene pahuljice, supa…

Osim toga, kondenzovano mleko je obogaćeno vitaminom D, a ponekad i vitaminom A. Prirodno je bogato mineralima, poput kalcijuma i fosfora, koji su neophodni za zdravlje kostiju.

Kondenzovano mleko sadrži velike količine hranljivih materija i nema dodatog šećera, što može pomoći onima koji pokušavaju da dobiju na težini ili kojima je potreban veći unos minerala.

Potencijalni nedostaci konenzovanog mleka

Kondenzovano mleko može biti problematično za osobe sa intolerancijom na laktozu ili alergijom na kravlje mleko, jer sadrži više laktoze i mlečnih proteina po zapremini, u poređenju sa običnim mlekom.

Laktoza je glavna vrsta ugljenih hidrata koja se nalazi u mleku i mlečnim proizvodima.

Ljudi sa intolerancijom na laktozu nemaju enzim laktazu, koji je neophodan za varenje laktoze, pa stoga mogu da osete bol u stomaku, nadutost ili dijareju kada je konzumiraju.

Neki istraživači sugerišu da osobe sa netolerancijom na laktozu mogu tolerisati do 15 grama laktoze dnevno. To je otprilike količina koju daje 1-2 šolje (240-480 ml) mleka.

Ipak, kondenzovano mleko može da ima dvostruko veću količinu laktoze od svežeg mleka, s obzirom na veći sadržaj ugljenih hidrata.

Što se tiče alergije na kravlje mleko, to je imunološka reakcija na proteine u kravljem mleku. To znači da odbrambeni sistem vašeg tela napada mlečne proteine u roku od nekoliko minuta ili do 2 sata nakon konzumiranja mleka.

Jedna je od najčešćih alergija na hranu kod dece, koja pogađa do 3% dece u razvijenim zemljama. Njeni simptomi mogu varirati od blagih do teških.

Pošto proteini mleka ostaju netaknuti pri proizvodnji i s obzirom na to da ima više proteina po šolji (240 ml) od svežeg mleka, kondenzovano mleko možda nije pogodno za osobe koje su alergične na kravlje mleko.

U oba slučaja, izgleda da je izbegavanje mlečnih proizvoda primarni i najefikasniji tretman.

Sažetak

Kondenzovano mleko sadrži i laktozu i proteine kravljeg mleka u velikim količinama, što ga čini neprikladnim izborom za osobe sa alergijom na kravlje mleko ili intolerancijom na laktozu.

Kondenzovano mleko u kulinarskoj upotrebi

Bogata i kremasta tekstura kondenzovanog mleka bez dodane slatkoće čini ga svestranim sastojkom i za slatka i za slana jela.

Obično se koristi za pripremu kremova, supa, soseva i preliva koji zahtevaju dodatnu gustinu i manji sadržaj masti.

Ipak, može se koristiti i za pečenje i pravljenje deserta. U stvari, neki recepti za deserte posebno zahtevaju kondenzovano mleko, kao što je slučaj sa „tres leches“, popularnom latinoameričkom tortom.

Kondenzovano mleko se takođe može dodati u kafu ili čaj, ili koristiti kao zamena za gustu pavlaku.

Možda odlučite da ga pijete sami, koristite za pripremu smutija ili uživate u omiljenim žitaricama, posebno ako pokušavate da se ugojite.

Međutim, imajte na umu da je njegov karamelizovani ukus drugačijeg ukusa od običnog kravljeg mleka. To nekim ljudima može biti neprijatno.

Zaključak

Kondenzovano mleko je svestran sastojak koji daje kremastost i slatkim i slanim jelima.

Ono nastaje uklanjanjem više od polovine sadržaja vode u mleku. Razlikuje se od zaslađenog kondenzovanog mleka po tome što ne sadrži dodani šećer. U stvari, poznato je i kao nezaslađeno kondenzovano mleko.

Kao vrsta koncentrovanog mleka, evaporisano mleko ima veću koncentraciju hranljivih materija od svežeg kravljeg mleka, što mu daje karakterističnu kremastu teksturu. Takođe ima veći sadržaj minerala.

Međutim, takođe sadrži laktozu i mlečne proteine, što ga čini neprikladnim proizvodom za osobe sa intolerancijom na laktozu ili alergijom na kravlje mleko.

Kondenzovano mleko se može koristiti za pripremu slatkih i slanih jela, uglavnom deserta ili soseva koji zahtevaju gustu konzistenciju.

Možete ga koristiti i kao zamenu za gustu pavlaku ili čak piti samo za sebe. Ipak, imajte na umu da se njegov karamelizovani ukus razlikuje od ukusa svežeg kravljeg mleka.

Da li ti je članak bio koristan?

Tags:
PODELI ČLANAK

Dobijaj najnovije članke na mail

Pridruži se našem email servisu sa preko 5000 pretplatnika

Povezani članci