Limun – 6 zdravstvenih benefita od konzumacije limuna

Limun

Limun je bogat vitaminom C, vlaknima i raznim korisnim biljnim jedinjenjima.

Ovi hranljivi sastojci su odgovorni za više zdravstvenih benefita.

U stvari, konzumiranjem limuna podržavate zdravlje srca i probave, kao i kontrolu težine.

Evo 6 zdravstvenih prednosti limuna zasnovanih na naučnim dokazima.

1. Limun pomaže kod zdravlja srca

Limun je dobar izvor vitamina C.

Jedan limun obezbeđuje oko 31 mg vitamina C, što je 51% preporučenog dnevnog unosa.

Istraživanja pokazuju da konzumiranjem voća i povrća bogatog vitaminom C smanjujete rizik od srčanih bolesti i moždanog udara.

Međutim, ne smatra se da je samo vitamin C dobar za vaše srce. Vlakna i biljna jedinjenja u limunu takođe mogu značajno smanjiti neke faktore rizika za srčana oboljenja.

Na primer, jedna studija je otkrila da konzumiranje 24 grama ekstrakta citrusnih vlakana dnevno tokom mesec dana smanjuje nivo ukupnog holesterola u krvi.

Biljna jedinjenja koja se nalaze u limunu – naime hesperidin i diosmin, takođe snižavaju holesterol.

Rezime poglavlja:

Limun je bogat vitaminom C koji je odličan za srce i  sa nekoliko korisnih biljnih jedinjenja koja mogu smanjiti holesterol.

2. Limun pozitivno deluje na kontrolu težine

Limun se često promoviše kao hrana za mršavljenje, a postoji nekoliko teorija zašto je to tako.

Jedna uobičajena teorija je da se rastvorljiva pektinska vlakna u limunu šire u stomaku, pomažući vam da se duže osećate siti.

Međutim, malo ljudi jede ceo limun. A pošto limunov sok ne sadrži pektin, pića od limunovog soka neće delovati na isti način.

Druga teorija sugeriše da će vam pijenje tople vode sa limunom pomoći da izgubite na težini.

Međutim, poznato je da voda za piće privremeno povećava broj kalorija koje sagorevate. Tako da može biti da je voda ta koja pomaže u gubitku težine, a ne limun.

Sledeća teorija sugeriše da biljna jedinjenja u limunu mogu pomoći kod gubitka težine.

Istraživanja pokazuju da biljna jedinjenja u ekstraktima limuna pomažu u sprečavanju ili smanjenju povećanja telesne težine na više načina.

Studija rađena na miševima je pokazala da su miševi kojima su davali polifenole limuna ekstrahovane iz kore dobili manje na težini od drugih miševa koji su se normalno hranili.

Međutim, nijedna studija ne potvrđuje efekte jedinjenja limuna na gubitak težine kod ljudi.

Rezime poglavlja:

Studije na životinjama pokazuju da ekstrakt limuna i biljna jedinjenja mogu podstaći gubitak težine, ali efekti na ljude su nepoznati.

3. Sprečite kamenje u bubregu konzumacijom limuna

Kamen u bubregu je čvrsta kalcijumska struktura nalik kamenčiću koja se može se stvarati u bubrezima ili mokraćnim putevima.

Oni su prilično česti, a ljudi koji ih imaju, uglavnom ih dobijaju više puta.

Limunska kiselina može pomoći u prevenciji kamena u bubregu povećanjem zapremine urina i pH urina, stvarajući manje povoljno okruženje za stvaranje kamena u bubregu.

Samo 1/2 šolje (125 ml) limunovog soka dnevno može da obezbedi dovoljno limunske kiseline da spreči stvaranje kamena kod ljudi koji su ih već imali.

Neke studije su takođe otkrile da limunada efikasno sprečava nastanak kamena u bubregu. Druge studije nisu pokazale nikakav efekat limunade na kamen u bubregu.

Zbog toga je potrebno više dobro sprovedenih studija da se ispita da li sok od limuna utiče na formiranje kamena u bubregu.

Rezime poglavlja:

Limunov sok može pomoći u prevenciji kamena u bubregu. Međutim, potrebna su dodatna istraživanja na ovu temu.

4. Limun može da štiti od anemije

Anemija zbog nedostatka gvožđa je prilično česta. Pojavljuje se kada ne dobijete dovoljno gvožđa iz hrane koju jedete.

Limun sadrži malo gvožđa, ali prvenstveno sprečava anemiju tako što poboljšava apsorpciju gvožđa iz biljne hrane.

Vaša creva veoma lako apsorbuju gvožđe iz mesa, piletine i ribe… Dok gvožđe iz biljnih izvora ne tako lako. Međutim, ova apsorpcija se može poboljšati konzumiranjem vitamina C i limunske kiseline.

Pošto limun sadrži i vitamin C i limunsku kiselinu, oni mogu zaštititi od anemije tako što osiguravaju da apsorbujete što više gvožđa iz hrane.

Rezime poglavlja:

Limun sadrži vitamin C i limunsku kiselinu, koja vam pomaže da apsorbujete gvožđe iz biljaka. Ovo može sprečiti anemiju.

5. Smanjite rizik od raka zahvaljujući limunu

Zdrava ishrana bogata voćem i povrćem može pomoći u prevenciji nekih karcinoma.

Opservacione studije su otkrile da ljudi koji jedu mnogo citrusa imaju manji rizik od raka. Neke druge studije nisu pronašle nikakve efekte limuna na ovom polju.

U studijama u epruvetama, mnoga jedinjenja iz limuna su ubila ćelije raka. Međutim, možda neće imati isti efekat na ljudsko telo.

Neki naučnici misle da bi biljna jedinjenja koja se nalaze u limunu, kao što su limonen i naringenin mogla da imaju antikancerogene efekte. Međutim za ovu hipotezu je potrebno dalje istraživanje.

Studije na životinjama pokazuju da D-limonen, jedinjenje koje se nalazi u limunovom ulju, ima svojstva koja pomažu u borbi protiv raka.

Druga studija je koristila pulpu od mandarina koja je sadržavala biljna jedinjenja beta-kriptoksantin i hesperidin, koji se takođe nalaze u limunu.

Tu je otkriveno da ova jedinjenja sprečavaju razvoj malignih tumora na jeziku, plućima i debelom crevu kod glodara.

Međutim, treba napomenuti da je istraživački tim koristio veoma visoku dozu hemikalija. Daleko više nego što biste dobili ako normalno jedete limun ili pomorandže.

Rezime poglavlja:

Dok neka biljna jedinjenja iz limuna i drugih agruma mogu imati potencijal protiv raka, nijedan kvalitetan dokaz ne ukazuje na to da se limun može boriti protiv raka kod ljudi.

6. Poboljšajte zdravlje varenja ubacivanjem limuna u redovnu ishranu

Limun se sastoji od oko 10% ugljenih hidrata, uglavnom u obliku rastvorljivih vlakana i prostih šećera.

Glavno vlakno u limunu je pektin. Oblik rastvorljivih vlakana povezan sa višestrukim zdravstvenim prednostima.

Rastvorljiva vlakna mogu poboljšati zdravlje creva i usporiti varenje šećera i skroba. Ovi efekti dovode do smanjenja nivoa šećera u krvi.

Međutim, da biste dobili koristi od vlakana iz limuna, morate jesti pulpu.

Ljudi koji piju limunov sok, bez vlakana koja se nalaze u pulpi, neće iskoristit prednosti vlakana.

Rezime poglavlja:

Rastvorljiva vlakna u limunu mogu pomoći u poboljšanju probave. Međutim, morate jesti pulpu limuna, a ne samo piti sok.

Zaključak

Limun sadrži veliku količinu vitamina C, rastvorljivih vlakana i biljnih jedinjenja koja nude brojne zdravstvene pogodnosti.

Limun može pomoći u gubitku težine i smanjiti rizik od srčanih bolesti, anemije, kamena u bubregu, problema sa varenjem i raka.

Ne samo da je limun veoma zdravo voće, već ima i izrazit, prijatan ukus i miris koji ga čini odličnim dodatkom hrani i pićima.

Da li ti je članak bio koristan?

Tags:
PODELI ČLANAK

Dobijaj najnovije članke na mail

Pridruži se našem email servisu sa preko 5000 pretplatnika

Povezani članci