Probiotici – Koji su njihovi benefiti za opšte zdravlje?

Probiotici

Probiotici su živi mikroorganizmi koji se mogu konzumirati putem fermentirane hrane ili suplemenata.

Sve više studija pokazuje da je ravnoteža ili neravnoteža bakterija u vašem probavnom sistemu povezana sa ukupnim zdravljem i bolestima.

Probiotici promovišu zdravu ravnotežu crevnih bakterija i povezani su sa širokim spektrom zdravstvenih koristi.

To uključuje prednosti za:

  • gubitak težine
  • zdravlje probave
  • imunološku funkciju i još mnogo toga

U nastavku teksta je pregled ključnih zdravstvenih prednosti povezanih s probioticima.

1. Probiotici pomažu u balansiranju prijateljskih bakterija u vašem digestivnom sistemu

Probiotici uključuju „dobre“ bakterije. To su živi mikroorganizmi koji mogu da donesu zdravstvene benefite kada se konzumiraju.

Smatra se da su ove prednosti rezultat sposobnosti probiotika da povrate prirodnu ravnotežu crevnih bakterija.

Neravnoteža znači da ima previše loših bakterija i da nema dovoljno dobrih bakterija. To se može dogoditi zbog bolesti, lekova kao što su antibiotici, loše ishrane…

Posledice mogu uključivati:

  • probavne probleme
  • alergije
  • probleme mentalnog zdravlja
  • gojaznost

Probiotici se obično nalaze u fermentisanoj hrani ili se uzimaju kao suplementi. Štaviše, bezbedni su za većinu ljudi.

Rezime poglavlja:

Probiotici su živi mikroorganizmi. Kada se uzimaju u dovoljnim količinama, mogu pomoći u obnavljanju prirodne ravnoteže crevnih bakterija. Rezultat toga su brojne zdravstvene prednosti.

2. Probiotici mogu pomoći u sprečavanju i lečenju dijareje

Probiotici su nadaleko poznati po svojoj sposobnosti da spreče dijareju ili smanje njenu težinu.

Dijareja je uobičajen neželjeni efekat uzimanja antibiotika. Do toga dolazi zato što antibiotici mogu negativno uticati na ravnotežu dobrih i loših bakterija u crevima.

Nekoliko studija sugeriše da je upotreba probiotika povezana sa smanjenim rizikom od dijareje povezane sa antibioticima.

U jednoj studiji, istraživači su otkrili da je uzimanje probiotika smanjilo dijareju povezanu sa antibioticima za 42%.

Probiotici takođe mogu pomoći kod drugih oblika dijareje koji nisu povezani sa antibioticima.

Veliko istraživanje od čak 35 studija pokazao je da određeni sojevi probiotika mogu smanjiti trajanje infektivne dijareje u proseku za 25 sati.

Probiotici su smanjili rizik od putničke dijareje za 8%. Takođe su smanjili rizik od dijareje iz drugih uzroka za 57% kod dece i 26% kod odraslih.

Efikasnost varira u zavisnosti od vrste i doze probiotika koji se uzima.

Sojevi poput Lactobacillus rhamnosus, Lactobacillus case i Saccharomices boulardii najčešće su povezani sa smanjenim rizikom od dijareje.

3. Dodaci probiotika poboljšavaju neka stanja mentalnog zdravlja

Sve veći broj studija povezuje zdravlje creva sa raspoloženjem i mentalnim zdravljem.

I studije na životinjama i ljudima otkrivaju da probiotički dodaci mogu poboljšati neke poremećaje mentalnog zdravlja.

Pregled 15 studija na ljudima utvrdio je da dopuna sojevima Bifidobacterium i Lactobacillus tokom 1-2 meseca može poboljšati stanje za:

  • anksioznost
  • depresiju
  • autizam
  • opsesivno-kompulzivni poremećaj
  • probleme sa pamćenjem

Jedna studija je pratila 70 ljudi tokom 6 nedelja. Oni koji su konzumirali 100 grama probiotičkog jogurta dnevno ili uzimali dnevnu probiotičku kapsulu imali su koristi za opšte zdravlje, depresiju, anksioznost i stres.

Koristi su takođe primećene u studiji na 40 pacijenata sa depresijom.

Uzimanje probiotičkih suplemenata tokom 8 nedelja smanjilo je nivo depresije i nivo C-reaktivnog proteina (marker upale) i hormona kao što je insulin, u poređenju sa ljudima koji nisu uzimali probiotik.

Rezime poglavlja:

Istraživanja pokazuju da probiotici mogu, između ostalog, pomoći u poboljšanju simptoma poremećaja mentalnog zdravlja, poput: depresije, anksioznosti, stresa i problema sa pamćenjem.

4. Određeni probiotički sojevi mogu pomoći u očuvanju zdravlja srca

Probiotici mogu pomoći u očuvanju zdravlja srca snižavanjem LDL („lošeg“) holesterola i krvnog pritiska.

Određene bakterije koje proizvode mlečnu kiselinu mogu smanjiti holesterol razbijanjem žuči u crevima.

Žuč, prirodna tečnost koja se uglavnom sastoji od holesterola, pomaže varenju.

Razbijanjem žuči, probiotici mogu sprečiti njegovu ponovnu resorpciju u crevima, gde može ući u krv kao holesterol.

Pregled 5 studija je otkrio da je konzumiranje probiotičkog jogurta 2–8 nedelja smanjilo ukupni holesterol za 4% i LDL holesterol za 5%.

Druga studija sprovedena tokom 6 meseci nije otkrila promene u ukupnom ili LDL holesterolu. Međutim, istraživači su otkrili mali porast HDL („dobrog“) holesterola.

Konzumiranje probiotika takođe može sniziti krvni pritisak. Naučnici su otkrili da probiotički dodaci smanjuju krvni pritisak, ali samo skromno.

Rezime:

Probiotici mogu pomoći u zaštiti srca smanjujući nivo „lošeg“ LDL holesterola i skromno snižavajući krvni pritisak.

5. Probiotici mogu smanjiti ozbiljnost alergija i ekcema

Određeni probiotički sojevi mogu smanjiti težinu ekcema kod dece i beba.

Jedna studija je pokazala da su se simptomi ekcema poboljšali kod beba koje su hranjene mlekom sa probioticima, u poređenju sa bebama hranjenim mlekom bez probiotika.

Druga studija je pratila decu žena koje su uzimale probiotike tokom trudnoće. Ta deca su imala 83% manji rizik od razvoja ekcema u prve dve godine života.

Međutim, veza između probiotika i smanjene težine ekcema je još uvek nedovoljno ispitana i potrebno je sprovesti dodatna istraživanja.

Neki probiotici mogu smanjiti upalne reakcije kod ljudi koji su alergični na mleko. Ispitivanja na ovu temu su još uvek u toku i zaključak nije konačan.

6. Probiotici mogu pomoći u smanjenju simptoma određenih probavnih smetnji

Preko milion ljudi u SAD pati od upalne bolesti creva, uključujući ulcerozni kolitis i Kronovu bolest.

Određene vrste probiotika iz sojeva Bifidobacterium i Lactobacillus poboljšale su simptome kod ljudi sa blagim ulceroznim kolitisom.

Iznenađujuće, jedno istraživanje je otkrilo da je dodatak probiotiku E. coli Nissle jednako efikasan kao i lekovi u održavanju remisije kod ljudi sa ulceroznim kolitisom.

Međutim, čini se da probiotici imaju mali uticaj na simptome Kronove bolesti.

Ipak, probiotici mogu imati koristi za druge poremećaje creva. Rana istraživanja sugerišu da mogu pomoći kod simptoma sindroma iritabilnog creva (IBS).

Takođe je pokazano da smanjuju rizik od teškog nekrotizujućeg enterokolitisa za 50%. Ovo je fatalno stanje creva koje se javlja kod nedonoščadi.

Rezime:

Probiotici mogu pomoći u smanjenju simptoma crevnih poremećaja poput ulceroznog kolitisa, IBS -a i nekrotizujućeg enterokolitisa.

7. Probiotici mogu pomoći u jačanju imunološkog sistema

Probiotici mogu pomoći vašem imunološkom sistemu da ojača i spreči rast štetnih bakterija u crevima.

Takođe, pokazalo se da neki probiotici promovišu proizvodnju prirodnih antitela u telu. Oni takođe mogu pojačati imunološke ćelije poput ćelija koje proizvode IgA i T limfocita.

Otkriveno je da uzimanje probiotika smanjuje verovatnoću za dobijanje, kao i trajanje respiratornih infekcija. Mada mora da se napomene da se u ovom segmentu još vrše ispitivanja i da ne možemo doneti 100% sigurne zaključke.

Druga studija koja je obuhvatila preko 570 dece otkrila je da je uzimanje Lactobacillus GG smanjilo učestalost i težinu respiratornih infekcija za 17%.

Takođe je dokazano da probiotik Lactobacillus crispatus smanjuje rizik od infekcija urinarnog trakta (UTI) kod žena za 50%.

Rezime:

Probiotici mogu pomoći u jačanju imunološkog sistema i zaštiti od infekcija.

8. Probiotici vam mogu pomoći da smršate

Probiotici mogu pomoći u gubitku težine kroz niz različitih mehanizama.

Na primer, neki probiotici sprečavaju apsorpciju masti u crevima.

Masnoća se tada izlučuje fecesom i ne skladišti se u telu.

Probiotici vam takođe mogu pomoći da: se duže osećate sito, sagorevate više kalorija i skladištite manje masti. Ovo je delimično uzrokovano povećanjem nivoa određenih hormona, poput GLP-1.

Oni takođe mogu pomoći u direktnom gubitku težine. U jednoj studiji, žene na dijeti koje su tri meseca uzimale Lactobacillus rhamnosus izgubile su 50% više težine od žena koje nisu uzimale probiotik.

Druga studija sa 210 ljudi otkrila je da je uzimanje čak i malih doza Lactobacillus gasseri tokom 12 nedelja dovelo do smanjenja stomačne masti za 8,5%.

Važno je znati da ne pomažu svi probiotici u gubitku težine.

Iznenađujuće, neke studije su otkrile da određeni probiotici, poput Lactobacillus acidophilus, mogu čak dovesti do povećanja telesne težine. Potrebno je više studija kako bi se razjasnila veza između probiotika i gubitka ili dobijanja na težini.

Najbolji način da iskoristite probiotike

Probiotici se mogu naći u različitim namirnicama ili suplemenatima.

Žive probiotičke kulture često se nalaze u fermentisanim mlečnim proizvodima, poput jogurta i mlečnih napitaka. Fermentisana hrana, poput: kiselog povrća, kefira, kiselog kupusa i proizvoda od soje može sadržati neke bakterije mlečne kiseline.

Takođe možete uzimati probiotike u obliku: tableta, kapsula i praha koji sadrže bakterije u osušenom obliku.

Međutim, imajte na umu da želudačna kiselina može uništiti neke probiotike pre nego što dođu u creva – što znači da nemate ništa od predviđene koristi.

Ako želite da imate bilo koju od gore navedenih zdravstvenih koristi, važno je da konzumirate odgovarajuće količine.

Zato je najbolje da se posavetuje sa vašim lekarom, šta ja najbolje za vas.

Da li ti je članak bio koristan?

Tags:
PODELI ČLANAK

Dobijaj najnovije članke na mail

Pridruži se našem email servisu sa preko 5000 pretplatnika

Povezani članci