Strah od visine – Koji su uzroci i simptomi za ovaj strah, lečenje i slične fobije

Strah od visine

Strah od visine se definiše kao akrofobija. Za razliku od specifične fobije kao što je aerofobija, koja je strah od letenja, akrofobija može uzrokovati da se plašite raznih stvari povezanih sa udaljenošću od zemlje. U zavisnosti od ozbiljnosti fobije, možete se plašiti da budete na visokom spratu zgrade koliko i penjanja uz manje merdevine.

Fobije koje su povezane sa strahom od visine

Stanja koja su povezana sa akrofobijom i koja se mogu javiti zajedno sa njom su:

  • Vrtoglavica. Vrtoglavica (vertigo) je poremećaj ravnoteže i manifestuje se nizom senzacija poput: nesvestice, ošamućenosti, neravnoteže… Ilingofobija je fobija u kojoj strah od razvoja vrtoglavice zapravo može dovesti do simptoma sličnih vrtoglavici. Obratite se lekaru, da bi ste obavili medicinske testove, ako često imate simptome vrtoglavice. Medicinski testovi mogu uključivati: analizu krvi, kompjutersku tomografiju (CT) i snimanje magnetnom rezonancom (MRI), koji mogu isključiti niz neuroloških bolesti.
  • Batmofobija. Strah od visine je ponekada povezan sa strahom od kosina i stepenica.
  • Klimakofobija. Ovaj strah je povezan sa batmofobijom, jer ako patite od klimakofobije, verovatno se ne plašite da vidite strme stepenice sve dok možete bezbedno da ostanete na dnu stepenica. Međutim, klimakofobija se može pojaviti u tandemu sa akrofobijom.
  • Aerofobija. Ovo je specifičan strah od letenja. U zavisnosti od težine vašeg straha, možete se plašiti aerodroma i aviona, ili možete osećati strah samo kada ste u vazduhu. Aerofobija se povremeno može javiti uz akrofobiju.

Koji su simptomi za strah od visine?

Strah od visine

Emocionalno i fizički, reakcija na akrofobiju je sličana odgovoru na bilo koju drugu fobiju.

To mogu da budu:

  • Emocionalni simptomi. Verovatno ćete osetiti paniku kada primetite da ste visoko od zemlje. Možda ćete instinktivno početi da tražite nešto za šta biste se uhvatili i otkrili da ne možete da verujete svom osećaju za ravnotežu. Uobičajene reakcije uključuju trenutno spuštanje, puzanje i klečanje ili na drugi spuštanje tela na neki drugi način.
  • Fizički simptomi. Možete početi da se tresete, znojite, osećate lupanje srca, pa čak i da plačete ili vičete. Bićete uplašeni i paralizovani. Takođe ćete otežano da razmišljate.
  • Anksioznost. Ako imate strah od visine, verovatno ćete početi da se plašite situacija koje bi mogle da dovedu do toga da provodite vreme na nekoj visini.

Na primer, možete se brinuti da će vas predstojeći odmor smestiti u hotelsku sobu koja se nalazi na visokom spratu ili ćete odložiti kućne popravke zbog straha od korišćenja merdevina.

Uzroci straha od visine

Istraživanja pokazuju da je određena količina straha od visine normalna, ne samo za ljude već i za većinu životinja.

Stoga se čini da je akrofobija barem delimično ukorenjena, verovatno kao evolucioni mehanizam preživljavanja. Većina dece i odraslih su oprezni, ali se ne plaše preterano visine. Akrofobija, kao i sve fobije, izgleda kao hiper-reakcija normalnog odgovora na strah. Ovo može biti naučeni odgovor na prethodni pad ili na strah roditelja od visine.

Kako sve može da se leči strah od visine?

Strah od visine

Akrofobija može da deli određene simptome sa vrtoglavicom, kao i sa drugim specifičnim fobijama koje smo naveli na početku teksta. Iz ovih razloga, ako osetite znake akrofobije, izuzetno je važno da potražite stručnu pomoć što je pre moguće.

U nastavku članka vam navodimo koje terapije mogu da vam pomognu da prevaziđete strah od visine.

Psihoterapija

Kognitivno-bihejvioralna terapija (KBT), je glavni tretman za specifične fobije. KBT se prvenstveno fokusira na to da vas nauči da prepoznate iracionalne misli i strahove.

Često se koriste tehnike koje vas izlažu situaciji koja vas plaši ili postepeno (sistematska desenzibilizacija) ili brzo (poplava). Pored toga, podučavate se kako da zaustavite reakciju panike i povratite emocionalnu kontrolu.​

Terapija izloženosti

Tradicionalno, realna izloženost visinama je najčešće rešenje za strah od visine. Međutim, istraživačka studija objavljena 2017. godine pokazala je da virtuelna stvarnost može biti jednako efikasna. Glavna prednost tretmana virtuelne realnosti je ušteda i u troškovima i u vremenu, jer nema potrebe za pratnjom terapeuta „na lokaciji“ koja je pogodna za lečenje. Ova metoda nije dostupna svuda, ali sa smanjenjem troškova opreme za virtuelnu realnost, verovatno će biti sve prisutnija kako vreme bude odmicalo.

Lekovi

Ponekad se sedativi ili beta-blokatori mogu koristiti za kratkoročno olakšanje u određenim situacijama kako bi se ublažila panika i anksioznost koju osećate. Lek D-cikloserin je u kliničkim ispitivanjima za lečenje anksioznih poremećaja od 2008.

Studija iz 2012. je otkrila da upotreba leka u tandemu sa kognitivno-bihejvioralnom terapijom može poboljšati rezultate lečenja.

Opuštanje

Joga, duboko disanje, meditacija ili progresivna relaksacija mišića mogu vam pomoći da se nosite sa stresom i anksioznošću.

Redovno vežbanje je takođe od velike pomoći.

Da li ti je članak bio koristan?

Tags:
PODELI ČLANAK

Dobijaj najnovije članke na mail

Pridruži se našem email servisu sa preko 5000 pretplatnika