Migrena i glavobolja – 11 najčešćih uzročnika i kako se nositi s njima

Migrena i glavobolja

Glavobolja i migrena su dve najčešće neurološke bolesti na svetu, ali to ne olakšava suočavanje sa njima. Ne samo da su jake glavobolje i napadi migrene bolni i ometajući, već i saznanje da biste ih mogli dobiti može značiti i stalno strahovanje od početka sledećeg napada.

Ali iako glavobolja ili napad migrene mogu da se pojave bez upozorenja. Često postoje pokretači koji mogu učiniti ove probleme verovatnijim. Saznanje šta može pokrenuti jaku glavobolju ili migrenu može vas sprečiti u odlasku na mračno mesto. Doslovno i u prenesenom značenju .

Evo 11 uobičajnih pokretača migrene i glavobolje o kojima se vredi informisati. Imajte na umu da je često potrebno više pokretača da bi se pokrenuo napad migrene.

1. Vreme

Više od jedne trećine ljudi sa migrenom se slaže da vremenske oscilacije mogu izazvati napad, navodi „Američka fondacija za migrenu“.

Glavobolje barometrijskog pritiska mogu biti izazvane promenama vremena. Studija objavljena 2017. godine u otkrila je vezu između atmosferskog pritiska i količine migrenskog bola koji je osoba doživela.

Dehidracija izazvana vrućim i vlažnim temperaturama ili hladnim, suvim vazduhom takođe može dovesti do glavobolje, navodi“ Američka fondacija za migrenu“. Ne možete da izbegnete vremenske prilike, ali ako znate da dolazi velika promena, pobrinite se da izbegnete druge okidače migrene ili glavobolje.Vremenske promene mogu stvoriti „savršenu oluju“ koja pokreće migrenu.

2. Jako svetlo

Neki ljudi koji imaju migrenu ili glavobolju mogu imati stanje zvano fotofobija, što je abnormalna ili izuzetna osetljivost na svetlost. Toliko je česta pojava migrene da je zapravo jedan od dijagnostičkih kriterijuma.

Jaka fluorescentna svetla, treperava svetla, pa čak i vrlo jaka prirodna sunčeva svetlost mogu da izazovu migrenski napad kod ljudi koji imaju fotofobiju.

Međutim, osetljivost na svetlost takođe može biti preliminarni simptom ili znak da je napad migrene već započeo.

Ako je svetlost u stvari pokretač migrene kod vas, postepeno povećavanje vaše tolerancije na svetlost može smanjiti glavobolje i napade migrene izazvane fotofobijom.

3. Cigarete i dim od cigareta

Za neke ljude miris duvanskog dima može biti okidač migrene. Za druge se smatra da pušenje cigareta izaziva napade migrene. Tako je opisano u studiji studenata medicine u Španiji objavljenoj u „The Journal of Headache and Pain“.

Kakva je veza između pušenja i glavobolje? Prema „Nacionalnom institutu za glavobolju“, nikotin u cigaretama je glavni uzrok. On sužava krvne sudove u vašem mozgu, što dovodi do manjeg protoka krvi u mozak i okolna tkiva, što zauzvrat može izazvati napad migrene ili direktno izazvati bolove u glavi.

E-cigarete, koje se sve više koriste, takođe sadrže nikotin i takođe mogu izazvati glavobolju. A prestanak pušenja može dovesti do glavobolje izazvane povlačenjem nikotina.

Ovaj se problem se generalno lako može rešiti. Nemojte da pušite i potrudite se da se klonite pušača i zadimljenih prostorija.

4. Prekomerna upotreba lekova

Ljudi koji imaju česte glavobolje i leče ih akutnim lekovima mogu razviti glavobolju zbog prekomerne upotrebe lekova (koja se ponekad naziva povratna glavobolja).

„Ako prečesto koristite lekove za glavobolju, to može dovesti do kontraefekta.“ Lekovi kao što su aspirin, nesteroidni antiinflamatorni lekovi (NSAIL), acetaminofen (tajlenol), triptani, ergoti i opioidi povezani su sa ovom vrstom glavobolje, prema Američkoj fondaciji za migrenu.

Preporučuje se da ljudi ne uzimaju ove lekove za akutno lečenje migrene više od dva dana u nedelji. Ako utvrdite da su vam ovako često potrebni tretmani protiv glavobolje ili migrene, razgovarajte sa svojim lekarom o alternativama za ove lekove.

Nije utvrđeno da novija klasa lekova za akutno lečenje migrene, nazvana antagonisti receptora CGRP, dovode do glavobolje od prekomerne upotrebe.

5. Hormonske promene kod žena

Otprilike 3 od 5 žena sa migrenom ima napade povezane sa njihovim menstrualnim ciklusom, prema „Nacionalnoj fondaciji za glavobolju“. Ove glavobolje mogu se desiti zajedno sa predmenstrualnim sindromom (PMS) tokom ili neposredno nakon menstruacije.

Uzrok glavobolje PMS može biti promena nivoa hormona estrogena i progesterona.

Pitajte svog doktora o strategijama za sprečavanje menstrualnih migrena i glavobolja. Bol kod glavobolje može se smanjiti kod nekih žena kada se uzimaju kontracepcijske pilule.

6. Premalo ili previše sna

Nedovoljno sna kao i previše spavanja mogu izazvati glavobolju, navodi „Američka fondacija za migrenu“. Neredovno vreme spavanja i buđenja takođe može povećati vaše promene napada migrene. Sve što vas izbaci iz uobičajene rutine može da izazove glavobolju.

Apneja u spavanju je čest poremećaj spavanja koji uzrokuje otežano disanje tokom spavanja i smanjeni protok kiseonika u mozak. Uobičajeno je da se ljudi sa apnejom u snu bude sa glavoboljom. Ostali simptomi apneje u snu mogu uključivati:

  • hrkanje
  • često buđenje
  • buđenje sa vrlo suvim ustima

Ako imate neki od simptoma apneje u snu, važno je da razgovarate sa svojim lekarom. Stanje je povezano sa većim rizikom od moždanog udara i kardiovaskularnih bolesti.

7. Prehlade, grip i COVID-19

Glavobolja je uobičajeni simptom COVID-19, prehlade i gripa. Rezultat  odgovora vašeg tela na virus koji izaziva prehladu ili grip.

Glavobolja izazvana COVID-19 opisana je kao intenzivan pritisak u glavi koji se mnogo pogoršava kada osoba kašlje ili kija.

Ako imate migrenu i razvijete infekciju sinusa kao posledicu infekcije gornjih disajnih puteva, veća je verovatnoća da ćete dobiti glavobolju sličnu migreni.

Vakcinacija (ako niste u kategoriji ljudi koji ne smeju da se vakcinišu) će smanjiti šanse za zarazu od Korona virusa ili gripa. Iako ne postoje vakcine za više od 200 virusa prehlade, možda ćete uspeti da izbegnete mnoge prehlade čestim pranjem ruku i izbegavanjem ljudi koji imaju simptome bolesti.

8. Kofein

Kofein u malim količinama zapravo može biti dobar za bolove od glavobolje, a on je uključen u neke lekove za glavobolju. Ali ako se naviknete da unosite puno kofeina kroz kafu, čaj ili bezalkoholna pića, možete dobiti glavobolju odvikavanja od kofeina ako ne dobijete dnevnu dozu. Izbegavajte ovaj pokretač glavobolje postepenim smanjivanjem unosa kofeina.

9. Alkohol i neke vrste sireva

Za neke ljude alkohol može biti pokretač migrene. Mada se vrsta alkohola koja pokreće napad migrene razlikuje od osobe do osobe. Čini se da su crveno vino i pivo uobičajeni pokretači za mnoge.

Ali bez čvrstih pravila o tome koje vrste alkohola treba izbegavati, moraćete da se oslonite na svoje lično iskustvo da biste utvrdili šta je bezbedno za vas da pijete.

Imajte na umu i da okidači imaju tendenciju da budu aditivni. Tako da ćete možda otkriti da alkohol izaziva migrenski napad prvenstveno kada ste pod stresom ili ste imali neadekvatan san. Ovde vam vođenje dnevnika migrene može pomoći da rešite šta su zapravo vaši pokretači.

Naravno, pijenje previše bilo koje vrste alkohola može rezultirati vrstom glavobolje poznatom kao mamurluk. Konzumacija puno vode ili drugih bezalkoholnih pića, zajedno sa alkoholom, može vam pomoći da ostanete hidrirani dok pijete, a može vam pomoći i da smanjite unos alkohola.

A šta je sa sirom koji možete kombinovati zajedno sa pićem?

Neki ljudi smatraju da su ostareli sirevi poput čedar sira ili parmezana pokretači migrene. Prerađeno meso, poput salame, letnje kobasice i mesa za ručak, kod nekih takođe može da izazove glavobolju ili napad migrene.

10. Stres i migrena i glavobolja

Stres uzrokuje oslobađanje moždanih hemikalija koje mogu uticati na krvne sudove u vašoj glavi i izazvati tenzijsku glavobolju. Ona je poznata i kao glavobolja kontrakcije mišića, jer mnogi ljudi često naprežu mišiće vrata kada su pod stresom.

Čak 3 od 4 osobe imaju glavobolje napetosti koje mogu trajati od 30 minuta do sedam dana, prema „Američkoj fondaciji za migrenu“. Izbegavajte ove glavobolje tako što ćete identifikovati uobičajene izvore stresa i potruditi se da ih izbegnete. Takođe možete naučiti tehnike smanjenja stresa kao što su vežbe dubokog disanja ili meditacije. Druženje, igranje sa decom ili kućnim ljubimcima, neka vrsta hobija, putovanja, rekreacija ili vreme provedeno u prirodi su sjajni načini da provedete sadržajno vreme bez stresa.

11. Slatkiši

Čokolada je po nekima već dugo kriva za pokretanje napada migrene, ali većina stručnjaka veruje da je ova tvrdnja netačna. Umesto toga, žudnja za čokoladom može biti znak napada migrene u najranijim fazama.

Neki ljudi su prijavili glavobolju koju izazivaju veštački zaslađivači, ali nema mnogo naučnih dokaza o rasprostranjenosti ili potencijalnom uzroku.

Budući da se okidači razlikuju od osobe do osobe, ako sumnjate da ste osetljivi na veštačke zaslađivače, pokušajte da ih izbacite iz ishrane da biste videli šta će se dogoditi.

Da li ti je članak bio koristan?

Tags:
PODELI ČLANAK

Dobijaj najnovije članke na mail

Pridruži se našem email servisu sa preko 5000 pretplatnika

Povezani članci