Najčešći stomatološki mitovi

Najčešći stomatološki mitovi

Najčešći stomatološki mitovi će biti razmatrani u tekstu pred vama. Postoje mnoge zablude o tome šta je potrebno da bi vaši zubi bili zdravi.

Kada je reč o brizi za zdravlje vaših zuba, postoji mnoštvo zabluda. Ali iako se dobro oralno zdravlje može postići za samo nekoliko minuta dnevno, pogrešne prakse mogu naneti nepovratnu štetu. Evo šta bi bilo korisno da znate.

Mit: Što jače četkate, zubi će biti čistiji.

Prava stvar: Prejako četkanje ili previše abrazivno četkicom (srednje ili čvrsto) zapravo može naštetiti zubima erozijom gleđi koja štiti unutrašnjost zuba od šupljina i propadanja. „To primećujem da kada ljudi osećaju kao da su im zubi čistiji, ali zapravo oštećuju gleđ, pa čak i desni“, kaže Ana Paula Ferraz-Dougherty, stomatolog u San Antoniju i portparol za Američko udruženje zubara. „Uvek preporučujem četkicu sa mekanim nastavcima.“

Mit: Zubni konac više stvarno nije potreban.

Prava stvar: Preporuka za redovno čišćenje zubnim koncem nedavno je uklonjena iz „Smernica za ishranu Amerikanaca“ na osnovu nedostatka jakih dokaza za tu praksu. Međutim, nedostatak jakih dokaza ne mora nužno značiti da konac nije efikasan. U stvari, mnogi stomatolozi nisu promenili svoje mišljenje i preporučuju ovaj vid održavanja oralne higijene.

„Potpuno verujem u zubni konac“, kaže dr Dougherty. „Intuitivno, logično je da postoji nakupina koju možete ukloniti samo korišćenjem zubnog konca, a razliku vidim svakodnevno. Važno je da se i dalje pridržavate preporuka zubara vezano za čišćenje zuba koncem.

Mit: Žvakanje žvakaće gume bez šećera jednako je dobro kao i pranje zuba.

Da je samo ovo istina, deca bi svuda skakala od sreće. Žvakanje žvakaće gume bez šećera, posebno gume sa ksilitolom, može imati zaštitni efekat na zube. Gumica podstiče proizvodnju pljuvačke, što pomaže u ispiranju kiselina koje nagrizu gleđ iz hrane, pića, pa čak i želudačane kiseline u slučaju problema poput refluksa kiseline. A ksilitol pomaže da se udvostruče efekti pljuvačke.

Ali žvakaća guma i dalje ne zamenjuje pranje zuba ili čišćenje zuba koncem kada je u pitanju uklanjanje naslaga sa svih površina zuba. Trebali biste čistiti zube najmanje dva puta dnevno oko dva minuta, kaže dr Ferraz-Dougherty.

A idealno bi bilo da to bude i 4-5 puta dnevno ( posle svakog obroka, po ustajanju i pred spavanje ).

Mit: Ako vam desni krvare kada koristite zubni konac, najbolje je da ih ostavite na miru.

„Razlog zbog kojeg nam desni krvare je upala. Često se to dogodi kada nam se bakterije i naslage zaglave između zuba gde dlake četkica ne dospeju pravilno. Vremenom se bakterija nakuplja i dovodi do upale desni. Krvarenje je deo tog procesa.

Ako koristite zubni konac jednom mesečno (ili neposredno pre odlaska zubaru), verovatno ćete primetiti da vam desni krvare. „To je znak koji vam govori da se tamo nešto događa“, kaže dr Ferraz-Dougherty. Neka konac bude svakodnevna navika, i upala i krvarenje će s vremenom nestati.

Mit: Zabušavali ste se pranjem zuba i spremate se da idete kod stomatologa. Ako ih dobro operete pre ulaska u ordinaciju, niko neće znati, zar ne?

Žao mi je što vam ovo kažem, ali ne možete se izvući ni sa čim, kaže dr Ferraz-Dougherty. Bez redovnog pranja i čišćenja koncem, oko zuba nastaje tvrdi kamenac i u određenom trenutku ne možete ga ukloniti samo četkanjem. Pored toga, ne možete da poništite upalu desni koja se javlja kada se plak i kamenac nakupljaju tokom šest meseci sa samo nekoliko dana redovnog pranja zuba.

Mit: Kada je reč o karijesu, šećer je glavni krivac.

Kada pomislite na karijes, možda ćete pomisliti na lizalice i druge slatke i lepljive poslastice. Ali krekeri i čips mogu biti još gori za vaše zube. To ima veze sa skrobom. To su ugljeni hidrati uopšte – oni imaju šećere koji razgrađuju zube, ali se takođe zaista lepe za vaše zube. Ovde i genetika može da igra ulogu, pored održavanja higijene zuba.

Mit: Ako imate osetljive zube, znači da ste istrošili previše gleđi na zubima.

Osetljivost je ključni simptom gubitka gleđi, tvrdog zaštitnog sloja na spoljnoj strani zuba. Ali to mogu uzrokovati i drugi faktori, kao što je recesija desni, ili čak upotreba pasta za beljenje zuba. „Vodonik-peroksid [koji se koristi za beljenje] može oštetiti vaše zube“, kaže dr Ferraz-Dougherty. „I prodire kroz gleđ u sloj ispod, koji je osetljiviji deo zuba.” Dobra vest: Ako je osetljivost uzrokovana beljenjem zuba, prelazak na nežniju pastu za zube može pomoći u poboljšanju simptoma.

Mit: Bolest desni predstavlja problem samo za vaša usta.

Vaš stomatolog bi mogao biti prvi koji će to primetiti, ali ako imate bolest desni, veća je verovatnoća da ćete imati zdravstvenih problema kao što su:

  • dijabetes
  • hipertenzija
  • kao i određene vrste karcinoma povezane sa hroničnom upalom

Mit: Što su zubi belji, to su zdraviji.

Najčešći stomatološki mitovi su nezamislivi ukoliko se ne spomene boja zuba. Ovo može biti istina, ali ne uvek. Naši zubi su prirodno beli. A mnoge stvari zbog kojih zubi potamne ili postaju žuti su nezdrave, poput pušenja ili droge.

Ali postoji i puno stvari koje mogu potamniti boju zuba koje nisu nužno nezdrave, kao što su:

  • lekovi
  • hrane
  • pića
  • ili samo prirodni proces starenja

Mit: Ako vas ništa ne muči, ne treba vam stomatološki pregled.

Ovo je jedna od najvećih zabluda. “Kod puno problema sa zubima, ne osećate nužno odmah bol. Moram objasniti pacijentima i edukovati ih da ih kod karijesa i mnogih bolesti desni ne osećate uvek nelagodu.”- kaže dr Ferraz-Dougherty.

Problem je kada se simptomi pojave i to je veći problem. Ako sačekate dok vas zub ne zaboli, možda će vam trebati vađenje koje je moglo biti sprečeno redovnim pregledima.

Poenta odlaska kod stomatologa je da bismo sprečili potencijalne komplikacije kod zuba i da bismo ih zaštitili i primetili stvari pre nego što postanu problem.

Nadamo se da vam je ovaj tekst ( “Najčešći stomatološki mitovi”) pomogao i da ste saznali nešto novo.

Da li ti je članak bio koristan?

Tags:
PODELI ČLANAK

Dobijaj najnovije članke na mail

Pridruži se našem email servisu sa preko 5000 pretplatnika

Povezani članci