Kako da zaštitite svoja stopala ako imate dijabetes – 11 najboljih saveta

Kako da zaštitite svoja stopala ako imate dijabetes i koje su mere prevencije Od pregleda čireva do održavanja kože suvom, dobro zdravlje stopala je neophodno kada imate dijabetes

Kako da zaštitite svoja stopala ako imate dijabetes i koje su mere prevencije? Od pregleda čireva do održavanja kože suvom, dobro zdravlje stopala je neophodno kada imate dijabetes. Primenite ove savete u praksi kako biste smanjili rizik od infekcije i zaštitili stopala.

Kako dijabetes utiče na vaše noge?

Ako se bavite dijabetesom, možete naići na probleme sa stopalima i nogama, dve uobičajene komplikacije bolesti. Dijabetes vas dovodi u veći rizik od:

  • žuljeva
  • kurjih očiju
  • čireva

Visok šećer u krvi znači da ove povrede i promene mogu postati vrata potencijalno onesposobljavajućim infekcijama.

Ali možete preduzeti nekoliko koraka kako biste održali stopala u dobroj formi. To uključujue nošenje specijalizovane obuće, redovne preglede stopala i izvođenje određenih vežbi.

Zašto se ova komplikacija uopšte javlja?

Prvo, znajte da visok nivo šećera u krvi oštećuje živce. Naučnici nisu sigurni kako se ova šteta dešava, ali misle da šećer u krvi može negativno uticati na ćelije i enzime nervnog sistema. Ovi oštećeni živci mogu dovesti do dijabetičke neuropatije, stanja u kojem gubite osećaj u stopalima ili rukama.

Prema „Nacionalnom institutu za dijabetes i digestivne i bubrežne bolesti“, neuropatija se javlja kod oko 70 odsto ljudi sa dijabetesom, a njeni simptomi mogu rezultirati štetnim infekcijama. Na kraju krajeva, ako ne osećate stopala, nećete moći da primetite posekotine, rane ili bol. A ako ne možete da osetite ove iritacije i rane, one mogu dovesti do infekcije. Nelečene infekcije mogu dovesti do gangrene, što zauzvrat može zahtevati amputaciju.

Neuropatija je uzrok suve kože kod mnogih osoba sa dijabetesom. Onesposobljeni nervi u stopalima ne mogu da prime poruku iz mozga da se znoje. Suva stopala pucaju, što omogućava klicama da uđu u telo. Oštećenje nerva takođe može prouzrokovati promene oblika stopala, što može otežati hodanje. To trenje stvara žuljeve i čukljeve koji se mogu istrošiti i izložiti kožu klicama. Pored toga, dijabetes takođe dovodi do smanjenja i otvrdnjavanja krvnih sudova, što nogama može otežati borbu protiv infekcije.

Kako biste smanjili rizik od ovih simptoma, možete bezbedno da koristite losion, prema „Američkom udruženju za dijabetes“. Ali važno je paziti da ga ne stavite između prstiju jer dodatna vlaga u tom uskom prostoru može podstaći rast gljivica. Nasuprot tome, mazanje nogu kada imate dijabetes nije dobra ideja. Ovaj pristup može učiniti već osetljivu kožu još krhkijom i podložnijom infekcijama. Bilo da vašu kožu učini previše suvom ili previše mekom.

Postoji niz drugih rešenja za bolna, osetljiva stopala koja ćete naići na svom putu u borbi sa dijabetesom. Pročitajte 11 saveta koji će vam pomoći da koračate sa snagom i samopouzdanjem.

1. Svakog dana pregledajte noge na pukotinama, ranama i ranicama

Oštećenje nerva je komplikacija dijabetesa zbog koje je teško osetiti rane ili pukotine u stopalima. Pacijenti sa dijabetesom traže bilo kakve promene u boji, ranama ili suvoj, ispucaloj koži. Postavite ogledalo na pod da biste videli ispod nogu ili zatražite pomoć od prijatelja ili rođaka ako ne vidite jasno sve delove stopala.

2. Ne koristite noge za testiranje tople vode

Kada ljudi sa dijabetesom razviju oštećenje nerva ili neuropatiju, biće teško reći da li je voda za kupanje previše vruća. Neće shvatiti da zapravo mogu da opeku kožu. Ulazak u kadu pre provere temperature može naneti ozbiljnu štetu stopalima, jer su opekotine i plikovi otvorena vrata za infekciju. Laktom proverite temperaturu vode pre nego što uđete u kadu ili pod tuš.

3. Poduprite svoje noge obućom i čarapama pogodnim za dijabetes

Kupovina cipela za osobe sa dijabetesom zahteva malo više pažnje na detalje nego što ste navikli. Lekari savetuju traženje cipela sa većom dubinom u prostoru za prste, dobrom pokrivenošću i odozdo i bez šavova unutar cipele koji mogu trljati nogu. Slično tome, tražite čarape bez šavova. Po mogućnosti čarape koje su obložene i izrađene od pamuka ili drugog materijala koji kontroliše vlagu.

4. Ne idite bosi, bilo da ste unutra ili spolja

Nošenje cipela sa dobrim pokrivačem za zaštitu stopala ima smisla za većinu ljudi. Čak i unutar vaše kuće, hodanje okolo bez cipela rizik je za noge zbog: sitnih posekotina, ogrebotina i prodora iverja, krhotina stakla… Ako imate neuropatiju, možda nećete primetiti ove opasne štete dok se ne zarazite. Najbolje je nositi cipele ili papuče uvek, čak i u kući.

5. Noge neka budu suve kako biste smanjili rizik od infekcije

Obavezno proverite da li je sušenje stopala deo vaše higijenske rutine. Prostor između prstiju na nozi je vrlo hermetičan. Koža se vlaži i raspada, što dovodi do infekcije. Sprečite to temeljnim brisanjem nakon pranja nogu i uklanjanjem vlažnih ili znojavih čarapa ili cipela. Kao što je prethodno pomenuto, i dalje možete koristiti hidratantnu kremu za sprečavanje suve, ispucale kože. Samo izbegavajte da je stavljate između prstiju.

6. Redovno se obratite doktoru za lečenje problema sa stopalima

Čak i naizgled bezopasni žuljevi mogu postati problemi ako ih ignorišete. Kada gradite svoj tim za zdravstvenu zaštitu, razmislite o tome da uključite i lekara koji se bavi negom stopala. Umesto da se uputite u apoteku po proizvod koji se prodaje bez recepta. Neki proizvodi mogu da iritiraju vašu kožu i zapravo povećavaju rizik od infekcije čak i dok leče čukljeve, žuljeve ili neki drugi problem sa stopalom.

7. Ortopedskim cipelama stabilizujte i oslobodite noge

Budući da je nošenje pravilnih cipela toliko važno, ortopedska obuća je sjajna investicija za zaštitu i udobnost. Cipele napravljene specijalno za ljude sa dijabetesom dostupne su u specijalizovanim prodavnicama i na internetu. Možete potražiti i savet kod svog pedijatra. Lekar vam može preporučiti ove cipele ako imate čir ili ranu koja ne zarasta. Takođe i anatomski ulošci za cipele mogu biti adekvatna alternativa.

8. Paraktikujte lagano vežbanje koje ne vrši veliki pritisak na stopala

Ljudi sa dijabetesom imaju koristi od vežbanja, ali koja je najbolja vrsta? Iako vežbanje za dijabetes sigurno ne odgovara svima, imajte na umu da mnogi časovi fitnesa i programi aerobika uključuju poskakivanje i skakanje, što možda nije dobro za vaše noge. Ovo je naročito tačno ako imate neuropatiju. Umesto toga, pogledajte programe, poput hodanja ili plivanja, koji ne vrše prevelik pritisak na noge. Samo se pobrinite da imate odgovarajuće patike za bilo koju aktivnost koju odaberete.

9. Prestanite da pušite kako biste poboljšali cirkulaciju nogu

Opasnosti od pušenja su mnogobrojne i ova navika svakako veoma negativno utiče na naše celokupno zdravlje. Hemikalije u dimu cigareta oštećuju i stežu krvne sudove, što znači da ako pušite, uskraćujete stopalima krv bogatu hranjivim sastojcima i kiseonikom koja se bori protiv infekcije. Pacijenti sa dijabetesom već imaju faktore rizika koji ugrožavaju njihove krvne sudove. Nikada nije kasno da prestanete da pušite.

10. Kontrolišite šećer u krvi kako biste izbegli dijabetičku neuropatiju

Kako da zaštitite svoja stopala ako imate dijabetes? Postoji direktna veza između nivoa šećera u krvi i oštećenja nervnih ćelija. Šećer u krvi koji je izvan kontrole dovodi do neuropatije, a što ste bolji u kontroli šećera, to će stopala biti dugoročno zdravija. Zapamtite, ako već imate infekciju, visok nivo šećera u krvi može otežati vašem telu da se bori protiv nje.

11. Dodatnu pomoć potražite kod lekara

Vaš lekar i zdravstveni tim za dijabetes sjajni su izvori informacija ako su vam potrebne ideje i inspiracija za: negu stopala, odvikavanje od pušenja ili ostajanje na vrhu svojih „brojeva“. Bilo da je reč o težini, šećeru u krvi ili drugim merama zdravlja, kao što je krvni pritisak. Naravno, ako primetite bilo kakve promene na stopalima koje vas se tiču, dobro je da se obratite lekaru pre sledećeg redovnog pregleda.

Da li ti je članak bio koristan?

Tags:
PODELI ČLANAK

Dobijaj najnovije članke na mail

Pridruži se našem email servisu sa preko 5000 pretplatnika