Suplementi i Covid-19 – Da li suplementi mogu da vas zaštite od koronavirusa?

Suplementi i Covid-19

Suplementi imaju široku primenu u lečenju i mnogi veruju da Covid-19 može da se leči uzimanjem dodataka ishrani. Međutim, lekari kažu da postoje ograničeni dokazi o tome kako suplementi mogu ili ne moraju uticati na širenje Korona virusa i nastalu bolest. Evo šta trenutno znamo.

Lekari i naučnici još uvek imaju mnoga pitanja o COVID-19. Uključujući i zašto se neki ljudi razbolevaju, a drugi ne. Preporučuje se često pranje ruku i manje druženja, kako bi se zaustavilo širenje virusa. Ali od početka pandemije COVID-19 ljudi su nastavili da se pitaju: Da li možemo bilo šta da učinimo da ojačamo odbranu našeg imunog sistema da se bori protiv virusa? Postoje li dodaci koji bi mogli pomoći?

Kada je reč o novom Korona virusu, podaci su i dalje retki da bi se definitivno moglo odgovoriti na to kako ili da li jedan ili drugi dodatak može pomoći imunološkom sistemu u borbi protiv virusa.

Ono što mikrobiolozi koji proučavaju imunološki sistem znaju o odbrani našeg tela je da pojačavanje našeg imunološkog sistema u „visokoj pripravnosti“ ili njegovo globalno jačanje da bi se borio protiv svih mikroba zapravo predstavlja pogrešan koncept, kaže Michael N. Dr Starnbach, profesor mikrobiologije na „Harvard Medical School“ u ​​Bostonu.

Naš imunološki sistem je dizajniran da prepozna stvari koje su strane u našem telu i ukloni te strane stvari. Ali te ćelije i odgovori su fino podešeni, kaže dr Starnbach. „Ako bi imuni sistem bio previše aktivan, napao bi naša tkiva, što se može dogoditi kod nekih autoimunih bolesti, poput reumatoidnog artritisa i Kronove bolesti“.

Postoje dokazi da suplementi poboljšavaju imunološku funkciju kod populacija koje su istinski pothranjene. Ljudi mogu biti podložniji bolestima kada su ozbiljno neuhranjeni. Međutim to ne znači da će im dodavanje više količine vitamina i hranljivih sastojaka učiniti imuni sistem toliko boljim.

Suplementi i Covid-19 – Rezultati istraživanja

Studija objavljena u časopisu „Prevention and Health“, predstavlja prve velike podatke o upotrebi suplemenata i COVID-19. Istraživanje, koje je obuhvatilo podatke 445.000 ljudi iz više zemalja koji su putem aplikacije sami prijavili informacije o svom zdravlju, otkrilo je da je redovna upotreba:

  • multivitamina
  • probiotika
  • omega-3 masnih kiselina
  • dodataka vitaminu D

povezana sa manjim rizikom od infekcija COVID-19.

S druge strane, upotreba dodataka:

  • vitamina C
  • cinka
  • belog luka

nije povezana sa manjim rizikom od COVID-19.

Istraživači koji su vodili tu studiju napominju da bi veze između upotrebe suplemenata i rizika od COVID-19 trebalo smatrati preliminarnim. Iako su podaci uključivali veliki broj ljudi, oni su se sami prijavili. Učesnici nisu prijavili dozu suplemenata koje su uzimali, a postoji i nekoliko potencijalno zbunjujućih faktora nad kojima istraživači nisu imali kontrolu.

Dodatni, strože kontrolisani podaci kliničkih ispitivanja, potrebni su pre nego što bi istraživači mogli sa sigurnošću zaključiti da li bilo koji od ovih suplemenata može pomoći u zaštiti od COVID-19.

Druga, starija istraživanja sugerišu da neki vitamini i suplementi mogu smanjiti verovatnoću obolevanja od respiratornog virusa ili smanjiti vreme koliko je osoba bolesna. Opet, ne znamo da li bi vitamini i suplementi za koje imamo dokaze imali iste efekte protiv novog Korona virusa.

Ako ste trenutno zabrinuti zbog Korona virusa ili bilo kog drugog virusa, svakodnevno uzimanje multivitamina siguran je način da se potencijalno osigurate da nemate njihov nedostatak [osnovnih vitamina / minerala]. Dobro jedite, naspavajte se i vežbajte. Sve ovom će vam pomoći da budete što zdraviji i da vaš imunološki sistem bude jak.

Kao i uvek, obavestite svog lekara o svim dodacima koje uzimate ili planirate da uzimate.  Oni potencijalno mogu predstavljati neželjeni zdravstveni rizik za određene grupe ljudi ili možda nisu kompatibilni sa drugim lekovima koje uzimate.

Dakle, šta znamo o suplementima?

Dostupni dokazi sugerišu da određeni suplementi mogu pomoći u smanjenju infekcije ili trajanju bolesti uopšte. Ali malo dokaza sugeriše da vam dodaci zapravo pomažu da se zaštitite od patogena. I nema dokaza da je bilo koji suplement 100% pouzdan i da će imati odgovor na sve pretnje.

I zapamtite, Korona virus je potpuno nova pretnja. Još uvek nema jasnih podataka o tome kako određeni vitamini ili suplementi to mogu poremetiti. Većina studija navedenih u nastavku istražuje kako suplementi deluju protiv drugih vrsta virusa. Zaista ne znamo da li bi, i koliko bili efikasni u borbi protiv COVID-19.

Zova

Postoje podaci koji sugerišu da zova (uzeta u čajevima, pastilima ili tabletama) može smanjiti proizvodnju virusa gripa i pomoći ljudima da se brže oporave od gripa. Studija objavljena u martu 2019. u „Journal of Functional Foods“ otkrila je da jedinjenja iz zove mogu da spreče ulazak i replikaciju virusa u ljudskim ćelijama. Takođe pomažu u jačanju imunološkog odgovora na virus.

Suplementi i Covid-19 – Cink

Cink prema nekim podacima može podržati vaš imunološki sistem i može vam pomoći da se brže borite protiv infekcije kod prehlade. Metaanaliza objavljena u časopisu „JRSM Open“ u maju 2017. godine pronašla je dokaze da pastile cinka mogu skratiti trajanje prehlade za preko 30 procenata. Nalazi su preporučili da pastile ne sadrže limunsku kiselinu ili so citrata.

Cink nije posebno testiran na Korona virusou, ali je testiran na drugim virusima poput prehlade. Kada su u pitanju drugi virusi, pastile cinka inhibiraju aktivnost virusa u grlu, kada se infekcija tek počinje širiti, umanjujući te simptome. Dakle, uzimanje tih pastila ubrzo nakon što počnete da ispoljavate simptome može vam pomoći. Prilično je sigurno nedelju ili dve. Nemoj te žvakati pastile, da vam  grlo ne bude neprekidno obloženo cinkom.

Obavezno sledite uputstva na pakovanju i ne uzimajte više od preporučene doze.

Takođe je važno napomenuti da američki „Nacionalni zavodi za zdravlje“ trenutno preporučuju upotrebu dodataka cinka iznad dnevnog preporučenog proseka. Za odrasle, 8 miligrama dnevno za žene i 11 mg za muškarce za sprečavanje COVID-19.

Vitamin C

Vitamin C povezan je sa mnogim prednostima kod prehlada. Meta-analiza 29 ispitivanja, uključujući 11.306 ljudi, proučavala je kako uzimanje najmanje 200 miligrama vitamina C dnevno utiče na rizik i lečenje prehlade. Studije su otkrile da vitamin C nije smanjio učestalost prehlade kod odraslih, ali je skratio trajanje prehlade za najmanje 8 procenata. Analize su rađene i na maratoncima, skijašima i vojnicima koje rade teške vežbe u vrlo hladnim uslovima. Otkiveno je da dodaci od najmanje 200 mg vitamina C svakog dana smanjuju rizik od prehlade za 50 procenat.

Preporučuje se da težite svakodnevnom unosu vitamina C i usredsredite se na njegovo dobijanje iz izvora hrane, a ne iz suplemenata. Jedite povrće i voće bogato vitaminom C da biste povećali nivo vitamina C. Preporučena dnevna količina vitamina C za odrasle je 75 do 90 mg dnevno, prema „Nacionalnom institutu za zdravlje“. Jedna pomorandža sadrži oko 75 mg, zelena paprika sadrži oko 60 mg, a pola šolje prokulice ima skoro 50 mg.

Ne preporučuje se uzimanje vrlo velikih doza vitamina C. Kada doze pređu 400 mg, vitamin C se samo izlučuje urinom, navodi „Harvard Health Letter“.

Suplementi i Covid-19 – Vitamin D

Vitamin D je važan za održavanje jakog imunološkog sistema. A nizak nivo vitamina D povezan je sa čestim prehladama i gripom. Budući da puno vitamina D koji nam je potreban dobijamo putem sunca, mnogi ljudi primećuju da im nivo opada tokom zimskih meseci. Preporučuje se 15 do 20 mikrograma ako odlučite da uzimate suplemente. Ali zapamtite, uvek je dobra ideja da se obratite lekaru pre nego što započnete uzimanje suplemenata.

Metaanaliza prospektivnih ispitivanja otkrila je da je vitamin D smanjio šanse za razvoj respiratorne infekcije za 42 procenta kod ljudi kojima je na početku studije nedostajalo vitamina D. Napomena: doziranje je važno. Uzimanje dnevne doze D3 između 300 IU i 4.000 IU bilo je efikasnije od uzimanja velike mesečne doze. Ispitivanja pokazuju da velike doze možda neće biti korisne u sprečavanju respiratorne infekcije.

Vitamin D i Korona virus

S obzirom na vezu između vitamina D i respiratornih infekcija, istraživači trenutno proučavaju vezu između vitamina D i COVID-19. Grupa na Univerzitetu u Čikagu prikupila je podatke na nivou populacije koji sugerišu da su ljudi iz zemalja sa većim poznatim nivoom nedostatka vitamina D imali viši nivo smrtnosti povezan sa Korona virusom. Grupa istraživača u Irskoj sprovela je sličnu analizu i došla do istog zaključka, navodi se u drugom saopštenju za štampu u maju.

Vredi napomenuti da podaci nijedne grupe još nisu objavljeni u recenziranom medicinskom časopisu. A nalazi otkrivaju samo potencijalnu vezu između nivoa vitamina D i lečenja COVID-19. Dodatna istraživanja u kontrolisanim ispitivanjima koja prate nivo vitamina D kod pojedinaca i kako oni konkretno stoje sa COVID-19 moraće da se sprovedu. Da bi se jasnije dokazala uloga koju vitamin D, a posebno unos dodatka vitamina D igra protiv virusa.

Ono na šta ukazuju kolektivni dokazi je da nedostatak vitamina D može ometati imunološku funkciju i sposobnost vašeg tela da se zaštiti od COVID-19. Ako nemate nedostatak, dodatak vitamina D zaista neće pružiti puno dodatne koristi. Međutim ako imate nedostatak vitamina D, uzimanje dodatka [povećanje unosa i zdravo izlaganje suncu] može ojačati imunitet.

Suplementi i Covid-19 – Jabukovo sirće

Jabukovo sirće se može pohvaliti nekim drugim zdravstvenim prednostima, ali ne postoje dokazi da utiče na imunološku funkciju ili da njegovo redovno uzimanje poboljšava šanse za borbu protiv virusa.

Kurkuma

Iako postoje neki dokazi da kurkuma može doneti neke zdravstvene koristi, uključujući pomoć u upravljanju visokim holesterolom, kontrolu glukoze i probavne probleme, ne postoje konkretni dokazi da može pomoći u borbi protiv virusa. Postoje međutim, dokazi koji ukazuju na to da jedno od aktivnih jedinjenja u kurkumi (kurkumin) na neki način deluje na imunološku funkciju. Mada je još uvek nejasno kako ti efekti mogu ili ne mogu koristiti zdravlju.

Da li ti je članak bio koristan?

Tags:
PODELI ČLANAK

Dobijaj najnovije članke na mail

Pridruži se našem email servisu sa preko 5000 pretplatnika

Povezani članci