Biotin je dobar za jaku i zdravu kosu – Koliko je ovo tačno?

Biotin za kosu

Da li je biotin stvarno toliko dobar za kosu?

Ukoliko često kupujete preparate, balzame ili šampone koji su namenjeni za rast ili jačanje kose, sigurno ste primetili da je biotin sastojak koji često viđate na deklaraciji.

Sve češće i sve više je proizvoda koji nude rešenja za određeni problem, posebno u vezi sa rastom i debljinom kose.

Svi ti proizvodi sadrže više sastojaka, a biotin (vitamin B rastvorljiv u vodi), skoro uvek je jedan od njih.

Slično tome, mnogi šamponi i balzami koji obećavaju gušću i snažniju kosu često sadrže ovaj vitamin B.

Tema koja se ponavlja ovde je da biotin, bilo da se uzima kao suplement ili se stavlja na kosu, on navodno doprinosi rastu kose.

Ovaj članak objašnjava vezu između biotina i zdravlja kose i da li je ovaj vitamin efikasan i bezbedan za rast kose. Takođe je važno da utvrdimo i da li sprečava gubitak kose.

Nadamo se da su ovo dovoljni razlozi da pročitate članak do kraja.

Da li je biotin dobar izbor za vašu kosu i kako utiče na njen rast?

Biotin za kosu

Biotin nudi mnogo zdravstvenih prednosti za vaše telo.

Njegova primarna uloga je da pomogne da se hrana koju jedete pretvori u energiju. Vašem telu je takođe potreban za proizvodnju keratina — vrste proteina koji čini kosu, kožu i nokte.

Mnoge namirnice sadrže biotin, što znači da je nedostatak biotina retkost kod zdravih ljudi koji imaju uravnoteženu ishranu.

Iako retko, nedostatak biotina može izazvati osip na koži, lomljive nokte, kao i proređivanje i gubitak kose. Ovo je zbog uloge vitamina u proizvodnji keratina.

Kao takvi, suplementi biotina i proizvodi za kosu sa dodatkom biotina se obično reklamiraju kako bi podstakli zdrav rast kose ili promovisali deblju, voluminoznu kosu.

Uprkos ovim tvrdnjama, međutim, postoje ograničeni dokazi koji ukazuju na to da suplementacija sa biotinom ili nanošenje pene kroz kosu utiče na rast kose samo kod ljudi koji nemaju deficit biotina u organizmu.

U Australijskoj studiji iz 2012. godine, žene koje su imale proređenu kosu su uzimale razne preparate za rast kose sa više sastojaka (biotin je bio jedan od njih) tokom 6 meseci.

Ove dame su primetile vidljivo povećanje ukupnog volumena kose, pokrivenosti vlasišta i debljine nakon perioda tretmana.

Međutim, pošto je dodatak za rast kose sadržao više sastojaka – uključujući cink i gvožđe (koji su takođe neophodni za rast kose), nije moguće pripisati ove dobre rezultate studije samo biotinu.

Trebalo bi da se spomene i da je studija bila mala i moguće je da učesnicima nedostajao jedan ili više hranljivih sastojaka prisutnih u preparatima koje su uzimale, a koji utiču na zdravlje kose. Svaki takav nedostatak mogao je biti ispravljen tokom perioda studije, što je rezultiralo rastom kose.

U drugoj studiji, istraživači su otkrili da su deca koja su imala poboljšan rast ili kvalitet kose nakon uzimanja suplemenata biotina imala neku hroničnu bolest koje je izazvala nedostatak biotina.

Do sada nije rađeno mnogo studija na ovu temu, tako da ne postoje čvrsti dokazi koji podržavaju da se uzima biotin ili koriste proizvodi za kosu sa dodatkom biotina za promovisanje rasta kose.

Mnogi lekari ga preporučuju i to sigurno nije bez razloga, ali svakako se i vi konsultujte sa vašim lekarom ukoliko želite da uzimate biotin, ukoliko verujete da ćete tako da imate jaku i zdravu kosu.

Da li biotin pomaže u sprečavanju gubitka kose?

Iako su dokazi koji govore da je samo uzimanje biotina rešenje za rast kose slabi i ograničeni, dokazi su nešto jači kada je reč o sprečavanju gubitka kose.

Ipak, suplementi biotina će verovatno sprečiti gubitak kose i uticati na rast kose kod ljudi koji imaju nedostatak biotina.

U jednoj studiji, nedostatak biotina je primećen kod 38% žena koje se žale na gubitak kose. 11% žena koje je učestvovalo u ovoj studiji je imalo istoriju faktora rizika od nedostatka biotina, kao što su inflamatorne bolesti creva ili upotreba određenih lekova (kao što su antibiotici).

Iako svrha ove studije nije bila da se procenjuju efekti suplemenata biotina ili proizvoda za kosu sa dodatkom biotina za sprečavanje gubitka kose, ona samo pokazuje vezu između gubitka kose i neadekvatnih nivoa biotina u organizmu.

Drugi uzroci gubitka kose mogu da budu:

  • androgena alopecija, takođe poznata kao ćelavost kod žena
  • brz gubitak težine
  • drugi nedostaci u ishrani kao što su gvožđe, cink ili proteini
  • određene hormonske bolesti kao što je poremećaj štitne žlezde

Zbog više faktora koji utiču na gubitak i stanjivanje kose, uzimanje suplemenata biotina bez utvrđivanja uzroka može sprečiti ili odložiti odgovarajući tretman u slučajevima kada nedostatak biotina nije uzrok problema. Tako da biotin sam po sebi ne garantuje uvek estetske ili zdravstvene benefite za kosu.

Čak i u slučajevima kada je dijagnostikovan nedostatak biotina, suplementi biotina ne moraju nužno sprečiti gubitak kose.

Koliki bi trebao da bude dnevni unos biotina?

Biotin za kosu

Preporučeni dnevni unos biotina je 30 mcg za odrasle ljude i 35 mcg za žene koje doje.

Lekari generalno smatraju da je biotin izuzetno bezbedan. Čak i vrlo visoke doze (do 300 mg dnevno), za lečenje multiple skleroze, nisu dovele do neželjenih efekata kod pacjenata.

Ove doze možete lako da dosegnete uživanjem u uravnoteženoj ishrani. Procenjuje se da ljudi koji žive u Evropi i Sjedinjenim Državama dobijaju oko 35-70 mcg biotina dnevno.

Koje namirnice sadrže visoku dozu biotina?

U nastavku teksta vam donosimo listu sa namirnicama koje su dobar izvor biotina.

Ovde spadaju:

HranaMikrogrami (mcg)Preporučena dnevna doza
Goveđa džigerica (85g)30.8103%
Celo jaje1033%
Losos (85g)517%
Svinjski kotlet (85g)3.813%
Pljeskavica (85g)3.813%
Seme suncokreta (33g)2.59%
Slatki krompir (77g)2.48%
Bademi (36g)1.55%

Jaja su dobar izvor biotina, ali izbegavajte da ih konzumirate sirova, kako biste dobili najviše vitamina. Sirova belanca sadrže avidin, vrstu proteina šećera, koji čvrsto vezuje biotin, sprečavajući vaše telo da ga apsorbuje.

Kuvanje uništava avidin, omogućavajući vam da apsorbujete biotin. Stoga je najbolje, i zbog vaše bezbednosti i zbog kvaliteta ishrane da izbegavate sirova jaja.

Pored hrane, i bakterije u vašim crevima mogu da proizvode biotin. Međutim, uloga crevnih bakterija na nivo biotina kod ljudi ostaje nepoznata – delom zbog složenosti crevne mikrobiote i faktora koji utiču na njen sastav.

Ko može biti u opasnosti od nedostatka biotina?

Biotin generalno može da bude dobar za kosu, nokte, zdravlje kože…

Mada su suplementi biotina uglavnom nepotrebni, osim ako nemate nedostatak biotina ili faktor rizika koji povećava rizik od njegovog nedostatka.

Faktori koji vas najviše izlažu riziku od nedostatka biotina su:

  • Alkoholizam. Pošto alkohol inhibira apsorpciju biotina, dugotrajna upotreba alkohola je povezana sa značajnim smanjenjem nivoa biotina.
  • Neuhranjenost. Neadekvatan unos hrane i hranljivih materija može dovesti do niskog nivoa hranljivih materija u organizmu, uključujući biotin.
  • Inflamatorne bolesti creva (IBD). Kronova bolest i ulcerozni kolitis mogu smanjiti proizvodnju biotina u crevnim bakterijama.
  • Trudnoća i dojenje. U ovim slučajevima se takođe može razviti nizak nivo biotina uprkos normalnom unosu vitamina ishranom. Razlog za to može biti zbog povećana upotreba vitamina, poremećena apsorpcija ili i jedno i drugo.
  • Lekovi. Ljudi koji uzimaju određene klase lekova kao što su antiepileptici i retinoidi takođe su izloženi riziku od nedostatka biotina.

Antiepileptici su lekovi koji se koriste u lečenju epilepsije, nervnog bola i bipolarnog poremećaja.

Retinoidi su klasa jedinjenja dobijenih iz vitamina A, koji se obično koriste za lečenje akni, psorijaze i drugih dermatoloških bolesti.

Najpoznatiji su retinol, retinaldehid – estri retinola, koji se nalaze u većini kozmetičkih preparata, kao i tretinoin, adapalen i tazaroten.

Mimo navedenih kategorija, malo je verovatno da će suplement kao što je biotin ili proizvodi za kosu sa dodatkom biotina ponuditi bilo kakvu korist.

Rizici i upozorenja vezani za uzimanje biotina

Biotin koji se uzima kao dodatak ishrani je relativno bezbedan i malo je verovatno da će imati toksične efekte, jer je rastvorljiv u vodi.

Međutim, prevelika doza biotina može izazvati: nesanicu, preteranu žeđ i učestalo mokrenje.

Uzimanje ovih suplemenata takođe može izazvati visoke nivoe biotina u krvi, što zna da ometa određene laboratorijske testove, uključujući one koji se koriste za merenje nivoa hormona štitne žlezde, vitamina D i zdravlja srca.

To je zato što mnogi laboratorijski testovi koriste biotin zbog njegove sposobnosti da se vezuje za specifične proteine i otkrije određene bolesti.

Stoga, uvek obavestite svog doktora o svim suplementima koje uzimate ili planirate da uzimate, a koji sadrže biotin. To može uključivati neke prenatalne vitamine i multivitamine.

Takođe je važno napomenuti da neki antiepileptici, kao što su karbamazepin, primidon, fenitoin i fenobarbital – mogu sniziti nivoe biotina.

Ako uzmete bilo šta od ovih lekova, razgovarajte sa svojim lekarom, da biste bili sigurni da dobijate dovoljno biotina, bilo kroz ishranu, suplement ili kombinacijom ishrane i suplementacije.

Rezime – da li je biotin dobar za kosu?

Biotin za kosu

Ne postoje sigurni dokazi koji podržavaju upotrebu biotina za rast kose ili za sprečavanje gubitka kose, kod ljudi koji nemaju dijagnostikovan nedostatak biotina u organizmu.

Pošto su stanjivanje i slab rast kose ponekada povezani sa nedostatkom biotina, njegov adekvatan unos može pomoći u obnavljanju rasta kose kod nekih ljudi.

Nekoliko drugih faktora takođe izaziva gubitak i stanjivanje kose, uključujući nedostatak drugih hranljivih materija poput gvožđa i cinka.

Većina ljudi dobija dosta biotina iz svoje ishrane. Ipak, određene bolesti, životne navike i lekovi mogu izazvati prouzrokovati da imate nizak nivo biotina.

Ako planirate da uzimate suplement sa biotinom, obavestite svog lekara pre nego što uradite analizu krvne slike. Biotin može da utiče na određene rezultate laboratorijskih testova.

Da li ti je članak bio koristan?

Tags:
PODELI ČLANAK

Dobijaj najnovije članke na mail

Pridruži se našem email servisu sa preko 5000 pretplatnika